Straying

Heej daar!

Ik heb even tijd om adem te halen en te internetten hier. Ik zit momenteel in Franz Josef, aan de westkust van het Zuidereiland van Nieuw Zeeland. Ik ben 6 januari begonnen met de Stray-tour. Ik ben met nog 25 andere meer of minder gezellige mensen de bus in gestapt en ben op "tournee" door dit schitterende land. Vanuit Christchurch zijn we naar Kairoura gegaan. Daar hebben we heerlijk gewandeld en een zeehondencolonie bewonderd. Toch erg schattig: kraalogen, kleintjes en aandoenlijke onhandigheid. Na een overnachting in een oude pub naar Picton gereden, waar een deel van de passagiers op de ferry naar het noordereiland is gegaan. Wij hebben in Picton overnacht in een erg knus hostel, met hotpool (ja, toegeven, het is hier soms best frisjes!) en gratis fietsgebruik. Dus een beetje rondgereden aan de kust en de dag erop door naar Nelson (hier hadden we zelfs een sauna bij het hostel!). Erg gezellig hippie-dorpje waar we wat hebben rondgewandeld en ik vooral m'n tijd en geld heb besteed aan een nieuwe camera, want ik heb de mijne laten vallen met de lens op de tegels (nee, niet m'n spiegelreflex!!) Goede deal hier, ben er op vooruit gegaan en nu maar hopen dat ik wat terug krijg van de verzekering!

De eerste dagen heb ik erg moeten wennen aan deze neiwue manier van reizen. Of eigenlijk noem ik dit geen reizen meer, maar een half aangweklede vakantie voor backpackers. Ook leuk, maar je bent ineens afhankelijk van een busschema. Wel een bus vol gezelligheid, dat dan weer wel. Maargoed, ik heb lekker lopen ventileren bij een Nederlander in de bus en toen bleek dat we hetzelfde idee hadden en eigenlijk wat meer onze eigen weg hadden willen gaan. Jammer dat we elkaar niet eerder tegenkwamen, dan hadden we een auto kunnen huren, maargoed...nu is het reisgezelschap wel wat gevarieerder:) Uiteindelijk hadden we bedacht dat we best wat extra nachten her en der willen besteden. Dat kan en is juist de bedoeling van het hele Stray-gebeuren, maar doordat het lente-schema nog geldig was, zouden we op 2 plaatsten 2 nachten op de volgende bus moeten wachten. 4 extra nachten dus, en zoveel tijd hebben we nou ook weer niet. Dus hebben we besloten ons eerste lift-avontuur aan te gaan. Kartonnen bordje, veel bagage, goede moed en gaan! Het verliep echt super soepeltjes! Met vier liften hebben we in totaal 10 minuten met de duim omhoog gestaan. Perfect! Ik heb gebruik gemaakt van Dennis man-zijn (semi-veiligheid?) en Dennis heeft gebruik gemaakt van mijn haren;) Prima team! Halverwege een glas drinken aangeboden gekregen in een huis vol familie (Vol trots: "Kijk eens wat ik heb: twee lifters uit Nederland!") en uiteindelijk een prima aankomst in Abel Tasman National Park.

Daar stond een bungalowtent op me te wachten (wat is het hier koud 's nachts!) en hebben we heerlijk gelopen en op het strand gelegen. De dag erop weer gewandeld en met de volgende lading Strayers gebarbequed. Wel behoorlijk wat regen, maar dat kon de pret niet drukken, tis een leuke groep! De dag erop in de regen m'n neus verbrand tijdens het zeekayakken. Super, met schitterdende jungle-stranden, mooie wandeling tussendoor, weer zeehonden, lokale plantjes eten, leuke golven en niet onbelangrijk: gezellige peddelmaatjes. (Ondanks m'n peddelervaring kon ik niet zonder zee-ervaring in een single-boot, maar ik was samen met een ander meisje met ervaring super snel:D)

Het leuke van Stray is, dat ze (tot op zekere hoogte) unieke overnachtingsplaatsen en activiteiten aanbieden, vaak met groepskorting. Zo hebben we in een oude pub geslapen in Barrytown, een gat van niks, waar we greenstone (jade) hebben gezocht op het strand (helaas, zonder resultaat) en een verkleed-feestje hebben gehouden. Teambuilding!  De dag erop kende iedereen elkaar van een heel andere kant natuurlijk! Hahaha:D Ondertussen was er ook nog een spel gaande, dat precies 24 uur heeft geduurd (toevallig). Een soort van moordspel waarbij de geacteerde sterfgevallen met bosjes door de bus en pub vlogen, met "laatste woorden" die iedereen daarvoor op een briefje had geschreven. Helaas ben ik niet vermoord, jammer, want nu heeft niemand van m'n laatste woorden kunnen genieten: zoveel mogelijk regels van Bohemian Repsody.

Vanuit Barrytown zijn we (helaas zonder bonecarving bij gebrek aan deelnemers) vertrokken richting Franz Josef. Gelukkig met veel stops en wandelingen tussendoor, waardoor ik niet het idee heb alles voorbij te rijden.

Nu zit ik dus in Franz Josef, een dropje vlak bij de Franz Josefh Gletsher. Vandaag hebben we ons de hele dag met professionele uitrusting op die enorme gletsher vermaakt. Geweldig! Super mooi wit-blauw, lekker klimmen en klauteren, genieten van regen en zon in je gezicht en lekker flauwekullen terwijl de gids een trappetjes in het ijs staat te hakken. Super leuke dag dus, lekker afgesloten met een duik in weer een hotpool. Het leven is ook hier erg vervelend;)

Het was de bedoeling dat ik ook nog zou skydiven vandaag (parachutespringen), maar het was te bewolkt, waardoor er niet gevlogen werd. Ik leef dus nog :D. Bij Lake Wanaka opnieuw proberen, een van de komende dagen.

Vanavond duiken we hier de pub in met een liveband en morgen vertrekken we richting Lake Wanaka en daarna naar Queenstown. Daar ga ik vooral kijken hoe andere mensen hun geld en leven wagen aan de meest gekke adrenaline-kicks. Entertaining!

Ik ben druk in de weer met foto's hier, even geduld voor de laatste update, maar hier:

staan wat foto's van de laatste dagen Australie...