van Roadtripster naar Stadmeisje poging 2

Hallo allemaal! Vol nieuwe zonneschijn in m'n hoofd onderneem ik een nieuwe poging om m'n ervaringen met jullie te delen :D Lang leven het gratis internet in de bieb van Perth. Beetje jammer dat het uploaden echt baggertraag is hier. Geen verdere foto's dus..

De afgelopen weken ben ik gereisd van Exmouth naar Coral Bay:

-strand liggen (zitten was te koud door het feit dat je lijf dan net iets te veel wind ving)

-schelpjes rijgen voor een verjaardagscadeautje voor Natalie

-oude bekenden treffen op het strand (Israelisch koppel) en Doro en Ingo (Duits koppel) en ZUCHT: Daar heb je Chris ook weer...

-het laatste nummer van een live band horen en dat was een avondje stappen in de enige plaatselijke kroeg...dan maar tot 0:00 wijntjes drinken in het hostel. Jaja, de nachten zijn wild hier;)

-walvissen, roggen, dolfijnen, zeeslangen, schilpadden, zeesterren en 1000-den gekleurde visjes als dan niet emt veel te frote bovenlip bekijken.

-"hoogtevrees" krijgen van de hoogte/diepteverschillen in het koraal van 8 meter diep tot aan het wateroppervalk

-ontbijten met chocoladecake en een capuchino met een (ook) naar chocolade verlangende Zwitserse kamergenoot. (Wist je dat de chocolade hier een toevoeging heeft waardoor het minder snel smelt!? Endat dit de hele chocoladesensatie verpest?

-pingpong, ligretto, kaarttrucjes en drinkspelletjes (jaja, ik hoor er nu bij hoor..) spelen met gezellige kamergenootjes. Enorm grappig als je er tijdens deze speleltjes achter komt dat 1 van je kamergenoten lijdt aan een maar half functionerend geheugen. Ik dacht eerst dat eht door de alcohol kwam, maar zijn reisgenoot kon vervolgens uren praten over voorvallen waaruit bleek dat het hier echt om een bijzonder stel hersenen ging. Een bijzondere combinatie van geheugenverlies, autistische neigingen en gebrek aan focus. Dat ze beide nog leefden mag een wonder heten.

-3 avonden tonijnspaghetti eten (wat wel erg lekker is overigens!)

-op m'n gemak winkeltjes met sieraden uitpluizen zonder irritante mannelijke reisgenoten die daar de lol niet van inzien :)

-3 ochtenden het voornemen om te gaan hardlopen lekker negeren:)

Natalie en Lindsay hebben na een paar dagen privacy een lief berichtje achtergelaten op de deur van m'n hostel (ze noemen me sweetheart!;) en de dag erna hebben we na een laatste snorkelsessie de spullen in Harold geladen en Coral Bay gedag gezegd.

Het was heerlijk om weer "terug" te zijn en de weg weer op te gaan. We hebben een paar tussenstops gemaakt op de weg naar Perth:

Carnarvon:

Reistips voor Carnarvon:

-Vooral niet te lang willen blijven! (Wij waren er omdat daar eerdere reisgenoten van lindsay en Natalie aan het werk waren.)

-Wel lang blijven als je hier in de fruit/groententeelt wil werken.

-Maak optimaal gebruik van de kans om veel en lekkere groenten en fruit voor weinig geld in te slaan. (We hebben Harold volgeladen met maiskolven, grapefruits(niet voor mij!), bananen, courgettes, nectarines en avocado's. Dat klinkt niet alleen als de hemel, dat is het ook! :D)

-Maak vervolgens optimaal gebruik van de hier verkrijgbare 4 liter wijnpakken (In het noorden waren er veel ristricties op hoeveelheiden en tijden waarop je wijn kan kopen, ivm de aboriginals in de Kimberly) en de uitstekende faciliteiten van de camping. Dit resulteert doorgaans in een geweldige BBQ-avond met veel te veel eten en dito wijn :D

-Breng een kort bezoekje aan de Blowholes (het geluid van een ontwakende dinosaurus in combinatie met gigantische fontein, dus best cool:) maar zorg dat er geen gedenkplaatje voor je moet worden geplaatst. Linke kustlijn hier...

In Carnarvon heb ik (op dierendag, negeer dit feit!) mijn eerste vis gevangen! En ook mijn 2e t/m 8e. Dit maal 4 personen (ja, ze beten goed). We hebben dus veel te veel visjes voorzien van een lippiercing die dag. En geen enkele vis was groot genoeg om te eten:( Dus dan maar Fish en Chips halen bij de snackbar. Heerlijk vet, heerlijk lekker!

Na Carnarvon zijn we doorgereden voor een overnachting aan het strand. De zonsondergang was nogal teleurstellend, maar we hadden goed gezelschap van 3 koppels 65+ Aussies. De meest nuttelozen verhalen over hun eigen reiservaringen en de wat spannendere verhalen over reizende (klein)kinderen passeerden de revue. De chips met dips ook, dus dat hebben we best lang volgehouden:D Daarna een beetje vliegeren met de tent, maar toen 'ie eenmaal stond ging de wind liggen en heb ik heerlijk geslapen:)

Vanuit hier zijn we doorgereden naar The Pinnicles-dessert. Een stuk woestijn (goh) met rotsformaties die overgebleven zijn andat de vroegere zeebodem is weggezakt. Mooi met de zonsondergang (Ditmaal stukken beter!) en we konden het niet laten om hier verstoppertje te spelen achter deze uitstekende (haha, woordgrapje) verstoprotsen!

Na deze herbeleving van onze kindertijd was het tijd voor een kampeerplek waar Natalie en Linsday ruziend (op zeer beschaafde wijze overigens) de campingkeuken in zijn gegaan terwijl ik m'n tent opzette. We waren tegelijk klaar en alles was weer goed:)

De laatste dagen liggen er wat spanningen op de loer omdat Lindsay waarschijnlijk terug moet nar schotland om weer aan het werk te gaan omdat hij anders zijn vaste lasten in Schotland niet meer kan betalen. Ondertussen is natalie van mening dat hij niet hard genoeg zijn best doet om juist hier een baan en verlengd visum te regelen. Pff... motiveert enorm om me vooral niet teveel thuis te gaan voelen hier, dat levert veel te veel gedoe op!

Overigens: voor wie geinteresseerd is in de eerdere avonturen van m'n reisgenoot Lindsay Vine: Hij heeft een tv show gemaakt voor de BBC. Al reizend door Azie heeft hij samen met z'n broer belachelijke en leuke opdrachten gedaan. Zoals ik al eerder zei: een attractie op zich, zo ook voor kinder TV!:

In hetzelfde National Park als waar we eerder verstoppertje hebben gespeeld, zijn we de dag erna de Stromalites gaan bewonderen. Klinkt veel stoerder dan het is, maar ik kan wel zeggen dat ik de oudste nog levende levensvorm op aarde heb gezien! Phoe heej! En dat voor een soort van modderhoopje. Vrij teleurstellend, maar nog geen 15 minuten later heb ik EINDELIJK m'n eerste kangaroo-bord ontmoet! Hoera! na 2 maanden Australie waarbij ik meer dode dan levende kangaroo's heb gezien en geroken! Eerder deelden de kangaroos een bord met ander gedierte zoals koeien. maar ditmaal stond er een (enorm dikke overigens) kangaroo moederziel alleen op het typisch australische bordje :D

Vervolgens hebben we onze weg vervolgd nar Perth, waar we op een stadsstrand een poging hebben gedaan tot picknicken. Maar het is hier KOUD! Zo'n 23 graden! Ik was inmiddels 40 gewend! Het begon met het denken aan lange mouwen, toen het het slapen in een trui, toen het dragen van een spijkerbroek in de avond, vervolgens kwam die al voor het avondeten te voorschijn...en nu: Lange mouwen, jeans, vest...de hele mikmak weer aan m'n lijf!

Dit was niet de enige shock die we te verwerken hadden. Wat een enorme hoeveelheid gebowuen, auto's en mensen hier! Het is de meest geisoleerde stad ter wereld, maar tis wel een serieuze stad, compleet met files en smog. De eerste dag ben ik dan ook maar het Kings Park ingevlucht om het geheel van een afstandje te kunnen bekijken en de drukte een tijdje te negeren in dit prachtig stukje gedeeltelijk onaangeraakte en gedeeltelijk aangelegde stukje natuur.

Vervolgens moest ik er toch maar aan geloven en heb ik me in het winkelend publiek gestort. En zonder dat ik het doorhad was ik binnen 10 minuten veranderd van Roadtripster met Bushervaring in een consumerend Stadsmeisje!! Ieks! Maar gelukkig heeft Perth meer te bieden en heb ik ook genoten van musea (zodalijk het vervolg hiervan) en muziek en dans tijdens een internationaal "Festival of lights" (stelde overigens niks voor vergeleken met wat Eindhoven kan met licht!:)).

Gisteren zijn we met een nicht van Natalie op een bustripje naar de Swanvalley gegaan. Daar vindt nu "Spring in the Valley" plaats, een festival dat draait om drank. Nou is dat bij elk festival wel gedeeltelijk het geval, maar hier ging het om niks anders dan dat. het is gebruikelijk dat sommige mensen een bus huren en zitplaatsen verkopen aan vrienden en familie en daar vrienden en familie van. We begonnen amet een bus vol, een vrij nette groep jonge mensen, mooi opgetut voor een geciviliseerd dagje wijnproeven in de wijnstreek buiten Perth. Maar als je goed keek kon je al voorspellen wie dat het langst ging volhouden en wie al bij het eerste adres languit op de grond zou belanden. En jawel: degene die onze bustrip orgniseerde ging het eerst onderuit als een Engelse snob. Beetje jammer van je flinterdunne reputatie meiske, haha! We hebben een erg gezellige dag gehad, vooral met mensen die alleen via via bekend waren met de organiserende partij en vooral om de mensen van de organiserende partij. Vanmiddag doen we dat nog eens dunnetjes over in de beroemde bierbrouwerij "Little Creatures" in Fremantle.

Ideaal trouwens om gewoon de zaterdag overdag te gebruiken om te drinken en lol te maken. We lagen braaf om 21:00 in bed na een enorme maaltijd van de afhaalchinees (stukken beter dan de Nederlandse versie overigens!) en zaten vanmorgen fris en fruitig om 9:00 aan het ontbijt!

Momenteel ben ik "on the move" naar Fremantle. Eerst nog even Perth: Ik heb m'n backpack hier in de bieb gedropt en maak zodalijk m'n rondje musea af. ideaal: ze zijn allemaal gratis te bezoeken en op zondag open. Er is nu een geweldig mooie expo van Richard Waldendorp (ooit Nederlands, nu Australier) die luchtfoto's maakt van (West)Australie en zo laat zien hoe abstract en onherkenbaar een landschap kan zijn. Super mooi!

En straks een half uurtje met de trein naar "Freo" ten zuiden van Perth. Daar de afscheidsdrankjes met Natalie en lindsay. Dat voelt wel een beetje sip, want ze zijn echt geweldig. We hebben enorme lol gehad tijdens roadtrip 2.1 en 2.2. Ik hoop ze aan de oostkust weer te treffen, maar die akns is maar klein. Ik ben nu druk in de weer met couchsurfadressen om te overnachten bij "locals" en ik ben gevraagd om op te passen op huis met konijn ten noorden van Perth. Ik hoop op een adres in Fremantle en anders wordt het Perth met konijn en ben ik wat meer onderweg met het openbaar vervoer komende dagen.

Vanuit Freo wil ik een dagje naar Rottnest Island (Je kan er fietsen huren, dat moet als thuis voelen!) en de 18e vlieg ik van Perth naar Melbourne. Ik loop nu wel een beetje achter op m'n schema. Wat wil zeggen dat de globale plannen die ik eerst had nog steeds het plan zijn, maar dat ik wat minder tijd te besteden heb voor de rit Melbourne-Adelaide-Alice Springs.

Achja, komt tijd, komt een perfecte roadtrip versie 3.0!